Hopplös hund?

I tisdags hade vi, som sagt, det sista kurstillfället på hundkursen. Allt gick jättebra, förutom vid inkallningen.
Fram till för 3 gånger sen har Sudden varit jätteduktig med inkallningen, kommit på en gång och satt sig jättefint.
Men så för några gånger sedan fick han och en dalmatiner på kursen ett "knäppryck" och sprang runt och hade jätteroligt tillsammans innan vi tillslut fick dem att ge sig. En gång var det väl ok. Sen hände det igen förra veckan. Men nu hade inte Sudden någon kompis med sig utan sprang bara runt, runt själv. Fick tillslut honom att stanna och kunda gorma på honom som vi lärt oss. Så i tisdags var han som vanligt jätteduktig i allt, lös under fot och stanna kvar, sen så vid inkallningen stannade han så fint och jag kunde ropa in honom. Han kom ungefär halvvägs fram till mig innan han kom på "oj, jag är ju lös, nu kan jag ju ha roligt" så han sprang runt, runt, runt igen. När han springer runt så lyssnar han inte ett dugg utan tycker att det är helfestligt.

Som tur är så är han ju inte aggressiv, och inte någon annan hund på kursen, så det är ju inte farligt på det sättet. Men han har verkligen fått smak för det, och det händer bara på lydnadsplanen!
Marie, instruktören, sa att nu ska jag vara stenhård med honom för han har blivit alltför "hög" i rang mot mig. Ska träna in "nej" så att det sitter och kräva att han lyssnar på en gång med vad jag än säger.
När jag tänker efter så är det sant, han kommer undan med så mycket för att han i jämförelse med hur han var för 4 år sedan är alldeles underbar. I början av kursen så var han ju också lite osäker pga flytten och allt nytt, men nu är han hemmastadd och försöker prova med att ta över, vilket jag borde ha förväntat mig eftersom han inte är någon lätt hund på det sättet. Så de senaste dagarna har jag varit benhård med honom! Så fort han inte lyssnat eller ignorerat mig så har jag sagt åt honom på skarpen och det verkar som om det har börjat ge resultat! Är så glad! Ska fortsätta med detta ALLTID för han ska lyssna på mig PÅ EN GÅNG, inte när ha känner för det. När han lyssnar på en gång så får han självklart en massa beröm!

Nästa vecka ska jag försöka åka till klubben och träna också, minst 2 gånger, och verkligen kämpa med det här. För jag vet att han kan om han vill och det är bara mitt fel när jag låter honom komma undan. För jag vill ju så gärna försöka tävla med honom. Kan ju inte skaffa en ny hund bara för att jag inte orkar kämpa med den jag har, för han är ju underbar på alla sätt och vis!

image6
Suddis med nosen i ett får på Gränby 4-H gård. Sötnosen! Märks att han har vallhund i sig ;-)

Imorgon bär det av till Engsö för helgen, ska bli skönt med lite lantluft. Jag och Linda ska träna lite med våra vovvar, de går tävlingslydnads kurs och ligger faktiskt nästan före oss nu när det gäller träningen, skoj, då kanske man kan få lite råd och tips ;-)

image7
Engsö, så underbart!

Nu ska jag ta ut vovven på en långpromenad i snön, kanske tar mig till Uppsala högar, är så fint där. Suddis behöver en rejäl promenad, och jag med för den delen. Sen måste jag läsa familjerätt hela eftermiddagen, yey! Not. Ikväll kommer Hedvig förbi för lite plugg och filmtittande. Ska bli mysigt, mina kombosar har övergett mig.


Kommentarer
Postat av: Nina

Jag håller med dig, man har blivit så snäll med han efterosm han själv har förändrats sedan han var kom till oss.. Tror det gäller att inte jämföra med då, utan se han som han är nu :) Men det vet du nog redan för du är ju bäst.

ne nu ska jag hoppa in i duschen och sedan plugga..

Ha det bra sis, love you.

2007-11-15 @ 22:44:43
Postat av: Frida

Hej!
Kul att du är intresserad av tollaren, det är verkligen en underbar hundras! Verkligen en allround hund, och så är de ju så himla söta oxå!

Jag har tänkt att åka till UBK imorgon onsdag. Jag skulle vilja lägga spår, men det blir ju mörkt så tidigt och jag vill ju helst träna när det är andra där med tanke på att jag behöver träna platsliggning med Lexus. Jag får kanske spåra någon annan dag i veckan, lite tidigare. Du får gärna hänga på då med, det är så jäkla trist att spåra själv!! Men imorgon kan vi ju ses på klubben, jag är väl där runt 6 skulle jag tro.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback